فروش فایل

دانلود رایگان فایل

فروش فایل

دانلود رایگان فایل

پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت

پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت

RSS feed.

  • پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیتدسته:
    پزشکی

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: ppt
    حجم فایل: 2212 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 37

    دانلود پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    بررسی جنسیت و
    قیزیولوژی جنسیت
    پاورپوینت جامع و کامل جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    کاملترین پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    پکیج پاورپوینت
    جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    مقاله جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    تحقیق
    جنسیت و قیزیولوژی جنسیت

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    نوع فایل: پاورپوینت (قابل
    ویرایش
    )

     قسمتی از متن پاورپوینت :

    تعداد اسلاید : 37 صفحه

    جنسیت و قیزیولوژی جنسیت اهداف این جلسه انواع جنسیت چیست و نسبت
    جنسی چگونه تعیین می شود؟
    ژن های و ترکیبات کنترل کننده جنسیت کدامند؟
    تمایز گنادها و اختلالات جنسی چگونه اتفاق می افتد؟
    اهمیت کنترل هورمونی تولید مثل چیست؟
    هورمون های کنترل کننده تولید مثل کدامند؟
    چه هورمون ها و پپتیدهایی در فولیکول ها ی تخمدانی شناسایی شده
    اند؟
    نقش پروستاگلاندین ها در تولید مثل چیست؟ جنسیت و انواع آن
    از نظر بیولوژی جنسیت مجموعه ای از ساختارها و ویژگی های
    فیزیولوژیکی است که نر و ماده را از هم متمایز می کند.
    دسته بندی انواع جنسیت:
    جنسیت ژنوتیپی
    جنسیت گنادی
    جنسیت فنوتیپی
    جنسیت قانونی نسبت جنسی
    انواع نسبت های جنسی:
    نسبت نرها به ماده ها در زمان لقاح (نسبت جنسی اولیه)
    نسبت نرها به ماده ها در زمان تولد (نسبت جنسی ثانویه)
    نسبت نرها به ماده ها پس از رسیدن به سن بلوغ (نسبت جنسی ثالثیه)
    مهمترین عوامل تغییر دهنده نسبت جنسی
    گونه
    نژاد
    فصل و تغذیه
    سن مادر
    نوبت زایش
    بسامد انزال مهمترین ژن ها و ترکیبات تعیین کننده جنسیت
    ژن SRy
    فاکتور تعیین کننده بیضه (TDF)
    ژن های موثر بر تمایز بیضه ها در روی کروموزم X
    ژن H-Y
    ژن Dax1
    فاکتور تعیین کننده تخمدان (ODF)
    فاکتور تشکیل فولیکول ها و تمایز بهنجار تخمدان تمایز گنادها و
    دیگر اندام های تولید مثلی
    گنادهای آغازین در نزدیکی کلیه ها شکل می گیرند.
    شکل گیری سلول های جنسی آغازین از لایه درونی کیسه زرده
    انتقال سلول های جنسی آغازین به گنادها:
    حرکت آمیبی
    جذب شیمیایی
    انتقال نا فعال تمایز گنادها و دیگر اندام های تولید مثلی
    تمایز بیضه ها همواره زودتر از تخمدان ها انجام می شود.
    عوامل تمایز دهنده بیضه ها
    سلول های جنسی آغازین
    سلول های اپیتلیوم سیلومیک
    سلول های مزنکایم
    تولید هورمون AMH توسط سلول های سرتولی تمایز گنادها و دیگر اندام
    های تولید مثلی
    نقش تستوسترون و دای هیدروتستوسترون
    مهاجرت سلول های جنسی آغازین به گنادهای ماده در دو مرحله:
    تشکیل رشته های جنسی اولیه
    تشکیل رشته های جنسی ثانویه ناهنجاری های فنوتیپی تولید مثلی
    هرمافرودیت واقعی (بز و خوک)
    هرمافرودیت غیر واقعی
    نشانگان ترنر (XO)
    نشانگان کلاین فلتر (XXY یا XYY)
    نشانگان فنوتیپ ماده همراه با بیضه
    فری مارتینیسم کنترل فرآیندهای تولید مثل در بدن
    تاثیر عوامل مختلف بر فرآیندهای تولید مثل:
    هورمون ها
    فاکتورهای رشد
    عوامل محیطی هورمون های کنترل کننده تولید مثل
    گنادوتروپین ها:
    FSH
    LH
    هورمون های تخمدانی
    دیگر هورمون ها هورمون های کنترل کننده تولید مثل
    الگوی تراوش گنادوتروپین ها:
    تراوش تونیک
    تراوش سرژی هورمون های کنترل کننده تولید مثل
    فرضیه دو سلولی دو هورمونی هورمون های تخمدان
    تخمدان ها هورمون های مختلفی تولید می کنند:
    هورمون های استروئیدی
    استروژن ها
    پروژستین ها
    تستوسترون هورمون های تخمدان
    هورمون های پپتیدی
    اینهبین
    فالی استاتین
    آکتیوین
    ریلاکسین
    اکسی توسین هورمون های تخمدان
    پروستاگلاندین
    PGF2α
    PGE2 هورمون های تخمدان
    استروژن های تخمدان انواع مختلفی دارند:
    استرادیول 17- بتا *
    استرون
    استریول
    استروژن ها دارای آثار مختلفی هستند:
    ایجاد رفتار جفت گیری در جنس ماده (فحلی)
    رشد دوره ای اندام های تولید مثلی هورمون های تخمدان
    رشد کانال های شیر در پستان


    توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از
    محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از
    دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    دانلود پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    بررسی جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    پاورپوینت جامع و کامل جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    کاملترین پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    پکیج پاورپوینت جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    مقاله جنسیت و قیزیولوژی جنسیت
    ,
    تحقیق جنسیت و قیزیولوژی جنسیت

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

پاورپوینت تغییر چربی کبد

پاورپوینت تغییر چربی کبد

RSS feed.

  • پاورپوینت تغییر چربی کبد
    پاورپوینت تغییر چربی کبددسته:
    پزشکی

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: ppt
    حجم فایل: 2913 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 25

    دانلود پاورپوینت تغییر چربی کبد
    بررسی تغییر چربی کبد
    پاورپوینت جامع و کامل تغییر چربی کبد
    کاملترین پاورپوینت تغییر
    چربی کبد
    پکیج پاورپوینت تغییر چربی کبد
    مقاله تغییر چربی کبد
    تحقیق تغییر چربی کبد

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    نوع فایل: پاورپوینت (قابل
    ویرایش
    )

     قسمتی از متن پاورپوینت :

    تعداد اسلاید : 25 صفحه

    تغییر چربی کبد تغییر چربی یا استئاتوز به تجمع غیر طبیعی تری
    گلیسیریدها در سلول های پارانشیمی اطلاق می گردد .
    معمولا در کبد دیده می شود ( چون کبد مهم ترین عضو دخیل در
    متابولیسم چربی است ) . آنچه باید دید و کشید :
    سلول های طبیعی کبد ( با سیتوپلاسم چندوجهی صورتی )
    سلول های حاوی واکوئول بزرگ چربی که هسته را به کناری رانده است (
    واکوئول به صورت یک دایره سفید توخالی مشهود است ) کبد طبیعی کبد
    چرب
    کلسیفیکاسیون جدار عروق به رسوب غیر طبیعی نمک های کلسیم در بافت
    اطلاق می گردد .
    به دو نوع دیستروفیک و متاستاتیک تقسیم بندی میشود .
    در نوع دیستروفیک کلسیم در بافت مرده و یا پیر شده تجمع می یابد و
    مقادیر کلسیم و فسفر خون طبیعی است .
    آنچه باید دید و کشید:
    لام های ما از رحم یک فرد مسن انتخاب شده اند ، که به طور عمده
    دیواره عضلانی رحم در لام ها مشهود است .
    در لابلای الیاف عضلانی چند رگ بزرگ دیده می شود که در دیواره
    آنها رسوب کلسیم دیده می شود .


    توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از
    محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از
    دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

    قیمت فایل فقط 5,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    دانلود پاورپوینت تغییر چربی کبد
    ,
    بررسی تغییر چربی کبد
    ,
    پاورپوینت جامع و کامل تغییر چربی کبد
    ,
    کاملترین پاورپوینت تغییر چربی کبد
    ,
    پکیج پاورپوینت تغییر چربی کبد
    ,
    مقاله تغییر چربی کبد
    ,
    تحقیق تغییر چربی کبد

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران

پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران

RSS feed.

  • پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران
    پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایراندسته:

    پاورپوینت

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: ppt
    حجم فایل: 987 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 44

    دانلود پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    بررسی تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران
    پاورپوینت جامع و کامل تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    کاملترین پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش
    دولتی ایران
    پکیج پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش
    دولتی ایران
    مقاله تئوری نوین مدیریت ک

    قیمت فایل فقط 7,000 تومان

    خرید

    نوع فایل: پاورپوینت (قابل
    ویرایش
    )

     قسمتی از متن پاورپوینت :

    تعداد اسلاید : 44 صفحه

    1 تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران
    الگوی مناسب مدیریت کیفیت جامع برای بخش دولتی ایران کدام است ؟ 2
    مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی چرا ؟ با پیشرفت روزافزون بشر،‌
    رابطه بین دولتها و ملتها پیوسته در حال دگرگونی و تعریف مجدد
    است. انسان امروز تمایل دارد در جامعه‌ای زندگی کند که در آن دولت
    حضوری نامحسوس‌تر، کارآمدتر و پاسخگوتر داشته باشد.
    3 بهبود کیفیت خدمات در بخش دولتی دولتها در جهت بهبود کیفیت
    خدمات، باید خود را متعهد به پاسخگویی نسبت به مردم در برابر تحقق
    اهداف بدانند نه صرفا انجام وظایفی که ممکن است به اهداف مورد نظر
    نیانجامد و در نهایت نیز به عدم رضایت عمومی و اتلاف منابع و زمان
    خاتمه یابد. 4 مدیریت دولتی نوین و کیفیت خدمات در مدیریت دولتی
    نوین، دولتها با این پرسش مواجه هستند که چگونه می‌توانند خدماتی
    که ارائه می‌دهند، سریعتر، بهتر،‌ کم هزینه‌تر و با کیفیت بالاتر
    انجام پذیرد؟

    5 تفاوتهای ارائه خدمات در بخش دولتی با تولید محصول در بخش خصوصی
    1) خدمت در بخش دولتی ، خارج از کنترل و نظارت مستقیم مدیریت به
    مردم و شهروندان ارائه می‌شود.
    2) خدمت در بخش دولتی ، معمولا پس از ارائه،‌ قابل بازرسی و
    فراخوانی نیست.
    3) در بخش دولتی ، درک مشتری تحت تاثیر رفتار ارائه کننده خدمت
    است.
    4) در بخش دولتی ، خدمات در شکل حداقل خود ارائه می‌شود. 6 دولتها
    به سه دلیل مایلند خدمات با کیفیت به مردم ارائه نمایند: دولتها
    به جلب اعتماد عمومی مردم، نسبت به عملکرد خود نیازمندند.
    دولتها در پی افزایش سرمایه اجتماعی هستند.
    دولتها مایلند سطح رضایت عمومی در جامعه افزایش یابد.
    7 چرا مدیریت کیفیت جامع برای بخش دولتی ایران مفید است : هم اینک
    بدلیل متفاوت بودن فرهنگ سازمانی، فقدان تعریف مشخص از مشتری در
    بخش دولتی ، انحصار و روند تخصیص بودجه، ساختار و ترکیب نیروی
    انسانی، فقدان نظام مدیریت راهبردی منابع انسانی، فقدان روحیه
    قانونمندی و نظام اداری غیر کارا ، استقرارمدیریت کیفیت جامع
    می‌تواند منجر به بهبود کیفیت خدمات در بخش دولتی گردد.
    8 چرا مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی با دشواری روبروست؟ از لحاظ
    تاریخی،‌تمام سازمانهای دولتی، با مقامات حکومتی و تصمیمات دولتی
    در ارتباط بوده و هستند. از دیدگاه مدیریت دولتی دیوان سالارانه
    وبری انیسم، دستگاههای دولتی طبق سنّت به سیاستمداران به عنوان
    مشتریان نهایی سازمان می‌نگرند.

    9 چرا مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی دشواری روبرو است؟ بطور
    سنتی عملکرد اصلی سازمانهای دولتی بر پایه جلب سیاستمداران و
    برآورده کردن اهداف حکومت استوار است. طبق این نظریه سنتی، هدف
    سازمانهای دولتی جلب رضایت اربابان و سیاستمداران و برآورده ساختن
    رضایت آنان می‌باشد. بر طبق این نظریه جلب رضایت دولتمردان به
    عنوان رضایت مردم و شهروندان تلقی می‌شود. 10 وبری انیسم بخش
    دولتی و تیلوریسم بخش خصوصی برای بخش دولتی و بری انیسم همان
    تیلوریسم در بخش خصوصی است:
    وبری انیسم در بخش دولتی همانند تیلوریسم در بخش خصوصی به جدایی
    عملکردهای تولیدی، بویژه جدایی برنامه‌ریزی از عمل تاکید دارد. در
    چنین تفکری حمایت از کیفیت بیشتر با هدف کسب و کار مالی و سود
    بیشتر دنبال می‌شود و بنابراین رضایت عمومی در آن شعاری بیشتر
    نیست و به همین دلیل این دیدگاه با واقعیت سازگار نمی‌باشد 11
    تفاوت دیدگاه سازمانهای دولتی سنتی با سازمانهای با رویکرد مدیریت
    کیفیت جامع 12 در مدیریت کیفیت جامع، همه بخش‌ها و زیر مجموعه‌های
    سازمان مدنظرند. در این رویکرد مدیریت ارشد راهبرد و عملیات مربوط
    به برآورده ساختن نیازهای مشتریان ( داخلی – خارجی ) را ساماندهی
    می‌کند و بر همکاری و مشارکت نیروی انسانی تاکید می‌کند. در این
    رویکرد به مدیریت نظام‌مند داده‌ها در همه فرایندها و توجه به
    موانع موجود بر سر راه بهبود مستمر اهمیت داده می‌شود.
    تفاوتهای دیدگاه سنتی با دیدگاه مدیریت کیفیت جامع (ادامه)
    سازمانهای سنتی شرکت محورند و سازمانهای با رویکرد مدیریت کیفیت
    جامع مشتری محورند.
    سازمانهای سنتی بر پایه پیامدها تفکر و برنامه‌ریزی می‌کنند و
    سازمانهای با رویکرد مدیریت کیفیت جامع به برنامه‌ریزی بلند مدت
    توجه دارند.
    سازمانهای سنتی با حدس و گمان به خواسته مشتریان خود پاسخ می‌دهند
    و در سازمانهای با رویکرد مدیریت کیفیت جامع تصمیم‌گیری بر مبنای
    داده‌های درست است.


    توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از
    محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از
    دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

    قیمت فایل فقط 7,000 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    دانلود پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    ,
    بررسی تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران
    ,

    پاورپوینت جامع و کامل تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    ,
    کاملترین پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    ,
    پکیج پاورپوینت تئوری نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی
    ایران
    ,
    مقاله تئوری نوین مدیریت ک

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی (به مساحت 2500 هکتار)

طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی (به مساحت 2500 هکتار)

RSS feed.

  • طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی (به مساحت 2500 هکتار)
    طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی (به مساحت 2500 هکتار)دسته:

    کشاورزی و زراعت

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: pdf
    حجم فایل: 105 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 16

    خلاصه طرح
    موضوع طرح خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    حوزه فعالیت 2500
    هکتار
    دستگاه صادره کننده مجوز وزارت جهاد کشاورزی
    ظرفیت اسمی
    تولیدات 2500 هکتار
    نوع تولیدات خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    تعداد
    شاغلین 21 نفر
    مشخصات سرمایه گذاری طرح
    سرمایه گذاری کل طرح
    210311 میلیون ریال
    سرمایه گذاری ثابت 200860 میلیون ریال
    سرمایه
    در گردش

    قیمت فایل فقط 5,500 تومان

    خرید

    مقدمه


    مکانیزاسیون کشاورزی در ایران از سال 1345 یعنی سالی که قرارداد
    بین

    ایران و جمهوری رومانی به منظور خرید تراکتور و برخی از
    ادوات کشاورزی

    از آن کشور منعقد گردید مطرح شد. مکانیزاسیون در کشاورزی
    مترادف با

    کلمه اتوماسیون در صنعت است که خود به معنی اتوماتیک کردن
    یا به

    عبارتی کم کردن کار کارگری می باشد.

    بدین ترتیب معنی اصلی مکانیزاسیون کشاورزی به استفاده از
    ماشین و

    موتور در کشاورزی جهت کاهش نیاز به نیروی کارگری می
    باشد.

    شایان ذکر است که این نیاز هنگامی توجیه دارد که درآمد حاصل
    از کار

    کارگری کمتر از درآمد بدست آمده از جایگزین نمودن ماشین و
    موتور باشد.

    از آن جایی که استفاده از ماشین آلات و ادوات کشاورزی در
    اراضی کوچک

    بنا به دلایل اقتصادی و فنی ممکن نبوده و از طرفی عمده
    اراضی کشور در

    طول سالیان به قطعات کوچک تقسیم شده اند ، امروزه برای
    ایجاد امکان

    بکارگیری ماشین آلات و مکانیزه کردن اراضی ، ضرورت اعمال
    سیاستهای

    “یکپارچه سازی اراضی” و “یکجا سازی زراعی” بیش از هر زمان
    دیگری

    احساس می گردد. زیرا ادامه این روند علاوه بر محدود ساختن
    امکان

    مکانیزاسیون ، منجر به تغییر کاربری اراضی زراعی به مسکونی
    ، تجاری و

    صنعتی در بلند مدت خواهد شد.

    قیمت فایل فقط 5,500 تومان

    خرید

    برچسب ها :
    طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    ,
    دانلود طرح توجیهی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    ,
    کارآفرینی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    ,
    طرح کسب و کار خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    ,
    طرح کارآفرینی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی
    ,
    امکان سنجی خدمات مکانیزاسیون کشاورزی

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید

 

تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی

تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی

RSS feed.

  • تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی
    تحقیق بازارهای اسلامی و سنتیدسته:
    پژوهش

    بازدید: 1 بار
    فرمت فایل: doc
    حجم فایل: 41 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 35

    تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی

    =======================================================
    تمامی فایل های سیستم، توسط کاربران آن آپلود می شود. اگر در
    فایلی تخلفی مشاهده کردید و یا مالک پزوژه ای
    بودید که از وجود آن در سایت رضایت نداشتید با ما تماس بگیرید، در
    اسرع وقت به گزارش شما رسیدگی می شود.
    =======================================================

    info@cero.ir
    || cero.ir@yahoo.com
    || filecero@gmail.com
    || فرم تماس با
    ما
    =======================================================

    بخشهایی از متن:

    در اوایل قرن هفتم میلادی زمانی که دو ابرقدرت ایران و روم بر سر
    تسلط و نفوذ جهانی پیکار می‌کردند, در شبه جزیرة عربستان حادثه‌ای
    رخ داد که مسیر جریان تاریخ را عوض نمود. در آن برهه مردی خردمند
    و امین به تلقین ندای حق در کانون بت‌پرستی بر ضد خدایان متعدد
    برخاست و نهضت عظیم و جهانی اسلام را بنا گذاشت. این نهضت عظیم با
    پیشرفت سریع خود, تمدنی با شکوه در تاریخ جهان بوجود آورد. تمدنی
    که در نتیجة چندین قرن تلاش و فعالیت پیروان اسلام پدید آمد, از
    نظر عظمت و ابهت و ظرافت از مهمترین تمدنهای انسانی کم نداشت.

    اولین اقدام پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه پایه‌گذاری یک جامعة
    نوین بود, جامعه‌ای که در آن دین با کلیة جنبه‌های زندگی پیوندی
    محکم داشت و از آلایش اعراب دورة نظام جاهلیت و مفاسد قریش عاری
    بود.

    ابداعات و تصمیم گیری‌های اقتصادی پیامبر(ص)
    درمدینه باعث رونق اقتصادی عربستان گردید و موجب شد تا اهداف
    اسلامی در سراسر عربستان گسترش یابد و بعدها به سراسر دنیا برسد.
    از این رو جامعه اسلامی مزبور می‌تواند به مقیاس کوچکتری الگوی
    جامعة بزرگ اسلامی آینده باشد. لذا در هنگام تدوین نظام اقتصادی
    اسلامی ایران, آگاهی هر چه عمیق‌تر از تمدن غنی اسلامی ضرورتی غیر
    قابل تردید دارد.

    آنچه تاکنون بدان پرداخته شد, مروری اجمالی بر مفاهیم کلی بازار
    در تئوریهای اقتصادی بود. اما آنچه مورد نظر است, شکل خاصی از
    بازار است که از لحاظ شکل ظاهری, رفتار فروشندگان و خریداران,
    ترکیبهای فرهنگی, اقتصادی و اخلاقی حاکم بر محیط بازار, آداب
    تجارت و روابط میان بازار و حکومت, مبتنی بر ارزشهای اصیل اسلامی
    و رهنمودهای پیامبر اکرم (ص) و ائمه علیهم السلام می‌باشد که در
    اینجا بدان پرداخته خواهد شد.

    از آغاز تمدن اسلامی برای حرف مختلف, مراکز
    مختلفی وجود داشته است و هر بخش از آن مرکز را به پیشه‌وران و
    فروشندگان حرفة خاصی اختصاص می‌دادند. هر بازار از معمولاً
    منطقه‌ای سرپوشیده تشکیل می‌شد که در آن مغازه‌های کوچک مشابهی در
    دو طرف آن, کنارهم ساخته می‌شد تا کالاهای مشابهی را عرضه کنند.
    تعداد مغازه‌ها, به نسبت کوچکی و بزرگی شهر و سطح تقاضا, متغیر
    بود. اما واژة بازار یا «سوق» به محیطی اطلاق می‌گردید که در آن
    تعداد مغازه‌های یک حرفه معتنابه باشد.

    علت اساسی پیدایش اصناف را می‌توان گسترش بازارها و تخصصی شدن
    آنها نام برد, بازارهای دوران قبل از ظهور اسلام یعنی عهد جاهلیت,
    موسمی بود و در اوقات مختلف, اغلب در محل تلاقی راههای بازرگانی
    برپا می‌شد. تجار از مناطق گوناگون محصولات خود را در آن بازارها
    عرضه می‌کردند. پس از اسلام نیز بازارهای موسمی در شهرهای بزرگ
    برپا می‌شد ولی بتدریج این نوع بازارها جای خود را به بازارهای
    دائمی داد. این بازارها در آغاز بدون بنا و ساختمان بود تا اینکه
    باگذشت زمانی, سایبانی از حصیر یا پارچه‌های مخصوص برای آنها
    تعبیه شد. در آغاز قرن دوم هجری بازارها بصورت نظام یافته بنا شد
    و برای دکانها سقفهایی از آجر و گچ زده شد و بتدریج بیشتر بازارها
    پوشیده و مسقف گشت. همزمان با گسترش و توسعه بازارها, پیشه‌وران و
    صاحبان حرفه‌های مختلف در محلی خاص تجمع نمودند و این تجمع مقدمات
    تخصصی شدن بازارها را فراهم آورد؛ همچنانکه در صدر اسلام نوعی
    تخصص در بازارهای مدینه مشاهده می‌کنیم. پس از فتوحات اسلامی,
    بازار عامل مهم در طرح‌ریزی هر شهر اسلامی گردید و پیشه‌وران در
    بازارهای خاص خودگرد می‌‌آمدند. در بصره, قصابان بازاری مخصوص
    خودداشتند که به نام رحبة القصابین4″ معروف بود. از بازارهای
    تخصصی کوفه, بازار بریانگران, برده‌فروشان, سلاخان و زینت فروشان
    بود.

    تخصصی بودن بازارها در شهرهای اسلامی ادامه یافت و شکل روشن‌تری
    به خود گرفت. برای هر گروه از بازرگانان و هر نوع کسب و تجارت
    مکانی خاص در نظر گرفته شده بود. در خیابانها رسته‌ها, دکانها و
    میدانهایی وجود داشت و هر گروهی با گروه دیگر و هر کسبی با کسب
    دیگر در نمی‌آمیخت و کالاهای هر صنفی با صنف دیگر فروخته نمی‌شد و
    صاحبان هر حرفه با صاحبان دیگر حرف و صناعات در نمی‌آمیختند
    (الشیخلی, بی‌تا, ص57). این تخصص حرفه‌ای را در بازار شهرهای
    ایران مانند اصفهان, تبریز, کاشان و … نیز مشاهده می‌کنیم,
    چنانکه صنف پارچه فروشان در بازاری به نام “قیصریه” فعالیت
    داشتند.

    منبع دارد.

    قیمت فایل فقط 4,500 تومان

    لطفا پیش از دانلود حتما
    به این نکات توجه نمایید (کلیک
    کنید)

    خرید

    شماره تماس پیامکی برای مواقع ضروری :
    09010318948

    برچسب ها :
    تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی
    ,
    تحقیق بازارهای اسلامی و سنتی

 برای توضیحات بیشتر و دانلود کلیک کنید